dinsdag 2 februari 2010

11 Nederlanders worden moslim tijdens bekeerlingendag!

Onder de 1100 bezoekers van de derde Nationale Bekeerlingendag bevonden zich vanzelfsprekend ook de nodige mensen die zelf de stap hebben genomen om de islam te omarmen. Gedurende de dag, waarop verschillende lezingen werden gegeven, spraken elf van de bezoekers de geloofsbelijdenis uit en werden derhalve moslim. Nioweb sprak met twee bezoekers die reeds moslim waren voor hun komst naar de Bekeerlingendag en een jongeman die moslim werd tijdens het evenement. Wat waren hun beweegredenen om de stap naar de islam te maken?


Ik had een heel vertekend beeld van de islam. De denkbeelden van Wilders stonden dichtbij mijn denkwijze.´´ Thijs vertelt met een glimlach op het gelaat over zijn pre-islamitische link met de PVV-voorman. ,,Ik ben christelijk opgevoed. Nadat ik me ging verdiepen in het christendom als religie, kwam ik tot de conclusie dat er dingen gezegd werden waar ik mij niet in kon vinden, er klopte “iets” niet. Bij de islam was dit absoluut wel het geval. De stap om mij te bekeren was voor mijn gevoel een hele grote stap, dat is de reden dat ik het uitgesteld heb. Toen brak het moment aan: mijn ouders gingen naar Denemarken. Ik kwam later achter hen aan. Nog nooit had ik zo’n lange tocht met de auto moeten maken. Toen dacht ik van: ‘stel je voor als ik nu overlijd, tijdens deze trip, wat dan?’ Dat was voor mij het moment! Voordat ik naar Denemarken ging sloeg ik bepakt en wel linksaf richting de moskee en sprak de geloofsbelijdenis uit. Later heb ik Wilders nog een mail gestuurd om hem te bedanken voor het feit dat hij mij via een grote omweg kennis heeft laten maken met mijn huidige religie. Ik heb echter nooit een reactie teruggehad.”

Senna is afkomstig uit een streng gereformeerd dorp. In haar geboorteplaats was zij als gesluierde vrouw een vreemde eend in de bijt. Nu zij verhuisd is naar de grote stad is zij in ieder geval af van dit predicaat. ,,In mijn jeugdjaren kreeg ik een islamitische vriend. Ik moest op dat moment nog weinig tot niks van religie hebben. Naarmate je ouder wordt ga je toch echt op zoek naar diepgang in je leven. De meest essentiële levensvraag die je jezelf kunt stellen is: ‘waarom leef ik?’ Hier had ik geen antwoord op. Mijn vriendje was nauwelijks praktiserend en was zeker niet van onbesproken gedrag. Als een gevolg van zijn gedrag kreeg ik zelfs een lichte afkeer van de islam. Uiteindelijk ging ik me toch steeds meer verdiepen in de islam, waarschijnlijk uit die drang naar zingeving. Ik begon me op zijn zeventiende islamitisch te kleden en al was het dertig graden buiten, ik droeg toch enigszins bedekkende kleding. Het gevoel dat ik kreeg van mijn hernieuwde levenswijze was een vorm van totale innerlijke rust. Uiteindelijk heb ik op mijn negentiende definitief de stap genomen. De mooiste dag in mijn leven.”

Amien, zoals de jongeman met Surinaamse wortels nu door het leven gaat, was nog geen Amien bij het binnentreden van de moskee tijdens de Bekeerlingendag. Maar aan het eind van de dag mocht hij zich dus officieel moslim noemen. ,,Ik geloofde al een geruime tijd in de islam als de waarheid. De eenheid van God en Mohammed als zijn boodschapper, dat trok me gewoon altijd al aan. Mijn islamitische vrienden hebben me kennis laten maken met de religie als zijnde de religie van saamhorigheid. Dat ik hier nu zou zitten als moslim had ik nooit durven dromen, maar ik voel me in een woord geweldig. Het voelt als een soort van wedergeboorte en voel totale rust. Prachtig.”

Moskee Omar al Farouk in Utrecht was het toneel van de bekeerlingendag afgelopen zondag, georganiseerd door Ontdekislam en het LPNM. Het aankaarten van de positie van de bekeerlingen in de Nederlands islamitische gemeenschap was het hoofddoel van het evenement.

Mede georganiseerd door http://www.ontdekislam.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten